Technické služby jsou připravené na sníh
Rozhovor s ředitelem Ondřejem Šanderou
Do vedení Technických služeb jste nastoupil na jaře. Blíží se konec roku, jak byste zhodnotil svoje působení v čele TS?
Zjistil jsem, že ta práce je opravdu hodně různorodá. Každé roční období je specifické a vyžaduje různá opatření. Začátek pro mě byl tedy hodně poznávací. A pak jsme se samozřejmě také potýkali a stále se potýkáme s epidemií COVID-19. Začali jsme pracovat na elektronizaci některých činností ve firmě, např. nový docházkový systém, systém objednávek ve vazbě na městský úřad, evidence OOPP, skladu a další. Musím však připustit, že i „díky“ covidu vše nejde tak rychle, jak bych si představoval.
Jak se epidemie dotkla Technických služeb? Je známé, že některé firmy kvůli ní zkrachovaly, to ale asi není váš případ?
To naštěstí ne, ale úplně snadné to také není. První vlna epidemie se nás dotkla, dá se říci, minimálně. Kdybychom nebyli nuceni uzavřít sběrný dvůr, ani bychom nepoznali, že se něco děje. Druhá vlna už je podstatně horší. Jednu chvíli jsme měli nemocných nejenom s covidem nebo umístěných do karantény 15 zaměstnanců, to je více než čtvrtina pracovních sil. Museli jsme tedy přeorganizovat práci, upravit směny tak, aby se lidé příliš nepotkávali, a některé práce se samozřejmě zdržely. Zatím to ale vypadá, že se nic tak hrozného nestalo a všechno zvládneme tak, jak nám bylo uloženo. Z důvodu karantény u našich elektrikářů se bohužel opozdily některé opravy veřejného osvětlení. Více než polovinu našeho obratu tvoří svoz odpadu, který nebyl přerušen, a to nám výrazně pomohlo. Rád bych poděkoval zaměstnancům, jak k dané situaci přistoupili.
Město vám dává většinou zakázek. Která z nich byla za tento rok největší?
Určitě přechod v Maršovicích. Každý rok se ve městě jeden realizuje, ale zde bylo opravdu dost práce. Dělali jsme tam nové sloupy veřejného osvětlení, elektrické vedení. Bylo to náročnější a jsem rád, že je téměř hotovo. Chybí doladit administrativní úkony.
Řekl jste, že první rok je pro vás takový seznamovací? Co vás ve vedení Technických služeb nejvíce překvapilo?
Asi by se dalo říci, že jsem nečekal, že ta pracovní náplň bude tak pestrá. Řekl bych, že podobně to budou mít i lidé zvenku. Také by se asi divili, co všechno Technické služby dělají. Zdaleka totiž nejde pouze o svoz odpadu, sečení a úklid sněhu. Máme na starosti bytový fond Nového Města, kde děláme údržbu bytů a domů a řešíme aktuální problémy, zajišťujeme pohotovost, máme správu hřbitovů, všechny drobné opravy po městě a je toho ještě víc. Jde o ty detaily, které nejsou na první pohled vidět, ale když se to sečte, je to poměrně rozsáhlá škála práce.
To musí být opravdu těžké na organizaci? Pomohl vám v tom někdo?
Je to náročné, ale jednotlivé provozy mají své vedoucí, kteří svou svěřenou agendu obstarávají a dobře ji zvládají. S městem máme domluvený harmonogram prací na každý rok, ale musíme být připraveni reagovat i na aktuální a neodkladné věci.
Vedení města už dříve zmiňovalo, že po období velkých investic přichází potřeba více se věnovat správě města a údržbě městského majetku. Jinými slovy, přichází vaše éra. Kde Nové Město nejvíce tlačí bota?
Myslím, a na tom se asi shodneme se všemi, že jsou to komunikace, chodníky apod., které nejsou v optimálním stavu, a pokud ano, potřebují pravidelnou údržbu či rekonstrukci. Velké projekty, o kterých se začíná mluvit, jako rekonstrukce na Betlémě nebo Holubce, my dělat nebudeme, ale menších oprav, na které jsme vybaveni dobře, bude po městě potřeba mnoho. Takže máte pravdu, práce pro Technické služby bude.
Co vás čeká v této části roku?
Jsem nachystáni na zimu. Máme připravenou techniku, pořídili jsme novou čtyřkolku a čekáme na sníh. Samozřejmě, obrazně řečeno, ještě doháníme projekty, které se zdržely kvůli koronaviru. Ale jakmile napadne sníh, jsme připraveni vyrazit do ulic. Jakmile se počasí přehoupne do zimy, budeme v pohotovosti, což znamená, že i mimo pracovní dobu jsou zaměstnanci připraveni kdykoliv začít odklízet sníh.
Jak to vypadá v Technických službách, když začne padat sníh? Máte vyčleněnou nějakou speciální sněžnou partu, nebo odklízí prostě všichni?
Když je kalamita, odklízí každý, kdo má ruce. Jinak samozřejmě ten počet lidí je nějak omezen. Město je rozděleno do několika okruhů, z nichž každý má svoji prioritu údržby. Jedeme podle vypracovaného plánu zimní údržby schváleného městem, který nám říká, co máme kdy dělat. Jako první musí být uklizené náměstí a přiléhající ulice, pak postupují další. Samozřejmě udržujeme ty ulice, které jsou v majetku města. Velké tahy, jako jsou ul. Masarykova či ul. Brněnská, má na starosti Kraj Vysočina. Zajišťujeme i údržbu komunikací v přilehlých místních částech, s čímž nám pomáhají místní zemědělci či ZD Nové Město na Moravě.
Při našem posledním rozhovoru jste naznačoval, že finance Technických služeb nejsou úplně optimální. Už je to lepší?
Ano, na konci roku 2019 skončily TS ve ztrátě. Nebylo to ale nic dramatického a myslím, že se situace pomalu zlepšuje. Uvidíme, jak dopadne tento rok. Hodně také záleží na tom, jaká bude zima, případně také na tom, jaké věci budeme realizovat v případě zimy mírné.
Tyršova 1001
592 31 Nové Město na Moravě
- IČ: 00372854
- DIČ: CZ00372854
- Datová schránka: zdcsqvm
- Registrační značka:: OÚ 3714-1491