Noviny

Slovo hejtamana

Rubriky: Noviny
/ Kryštof Benoni

Text Jiřího Běhounka

Slovo hejtamana

Dopravní obslužnost v Kraji Vysočina může na přelomu let 2019 a 2020 doznat zásadních změn. Po podrobné a rozsáhlé analýze jsme připravili řešení, které by historicky nastavený stav veřejné autobusové i vlakové dopravy zlepšilo. Oproti jiným krajům jsou sídla na území Vysočiny hustě rozdrobena, o to je efektivní řešení dopravní obslužnosti regionu obtížnější. Kraj Vysočina je svým osídlením polycentrický, nemá jedno velké sídlo, do kterého se cestující přednostně dopravují. A proto je logické a přirozené zajistit dopravní obslužnost tzv. síťovým charakterem, což právě připravovaný nový systém Veřejná doprava Vysočiny (VDV) splňuje.

Pokusím se alespoň ve stručnosti vysvětlit důvod těchto kroků. Současný systém smluvních vztahů s autobusovými i vlakovými dopravci musí být v souladu s legislativou do roku 2020 nově upraven a dopravci vybráni podle nových pravidel. Je to jedinečná příležitost historicky vzniklý, několik desítek let starý, systém dopravní obslužnosti přizpůsobit aktuálním potřebám obyvatel Kraje Vysočina. Kraj i obce v současné době přispívají výraznými dotacemi na jednotlivé složky dopravy. Snahou nového systému je propojit a tím ulehčit a zefektivnit veřejné cestování pro co nejširší skupinu spoluobčanů. Zároveň musí dojít ke zlevnění dopravy, a tím i k možnosti jejího posílení – tedy zvýšení počtu nabízených spojů. V současnosti cestující nemá možnost využívat řízený přestup z jednoho dopravního prostředku na druhý. Železnice si v některých případech konkuruje s autobusovou dopravou, jedou současně. Kraj dává dotace na obojí a náklady na financování takto organizované dopravy jsou vyšší. Nový systém veřejné dopravy tyto zdvojené spoje vyřeší, navíc na sebe budou logicky i časově navazovat, bude možno zakoupit jednu jízdenku společnou pro autobus i vlak. Tím ušetříme cestujícím peníze a také v řadě případů zkrátíme jízdní časy.

Nová Veřejná doprava Vysočiny nabídne tzv. jednotný přestupný zónově relační tarif. Jeho velkou výhodou bude umožnění přestupů v rámci časové jízdenky, cestující bude moci přestoupit z autobusu do autobusu a z autobusu na vlak nebo opačně, aniž by si musel kupovat další jízdenku. Cestující bude moci využít jízdenku i ve vozech městské hromadné dopravy – po uzavření přístupových smluv mezi Krajem Vysočina a městy, v nichž je městská hromadná doprava provozována. Další výhodou bude pro pravidelného cestujícího využití jízdenek s týdenní a měsíční platností, které budou cenově zvýhodněné oproti jednotlivému jízdnému. Nový systém zajistí díky celkovému zefektivnění dopravy i nové víkendové spoje, na něž doposud kraj nepřispíval.

Když tedy vše shrnu – výsledkem Veřejné dopravy Vysočiny bude pohodlnější cestování s lepším spojením a s možností přestupů i mezi autobusy a vlaky – na jednu jízdenku včetně varianty levnějších týdenních nebo měsíčních. V minimu případů některé dřívější spoje zaniknou, ale daleko více jiných přibyde. Celkově by mělo ale dojít k zavedení více spojů s efektivním propojením. Návrh systému bude v první polovině letošního roku předložen Zastupitelstvu Kraje Vysočina. Bude to ještě dlouhodobý a složitý proces, ale věřím, že dojdeme společně ke kýženému výsledku a že zavedení nového systému bude fungovat ve prospěch pohodlnějšího života občanů Vysočiny.

Jiří Běhounek

hejtman Kraje Vysočina

NOVOMĚSTSKÁ KULTURNÍ ZAŘÍZENÍ
Tyršova 1001
592 31 Nové Město na Moravě
  • IČ: 00372854
  • DIČ: CZ00372854
  • Datová schránka: zdcsqvm
  • Registrační značka:: OÚ 3714-1491