Podzim na silnicích. Opatrnost je na místě
S podzimním počasím přicházejí časté mlhy, řidiči proto musí být mnohem opatrnější. Jde o rizikové období také pro chodce a cyklisty.
Policisté varují řidiče před podzimním počasím. Vozovka je kluzká a zvyšuje se nebezpečí smyku. Počítat je třeba také se sníženou viditelností a prvními námrazami. Zejména v ranních hodinách mohou být silnice na mostech a v lesních úsecích namrzlé. Během posledního říjnového víkendu se mění čas a den se bude zkracovat. Svítat začne později a večer se bude dříve stmívat. Řidiči by proto měli jezdit opatrně, ohleduplně, rychlost přizpůsobit aktuálnímu počasí a za snížené viditelnosti zvýšit svoji pozornost. V ranních hodinách nebo v podvečer se v současné době také často v blízkosti silnic tvoří mlha. Vjede-li řidič do úseku s mlhou, měl by okamžitě snížit rychlost vozidla, samozřejmě s ohledem na vozidla jedoucí za ním. Měl by zvětšit vzdálenost od vozidla, které jede před ním, zapnout mlhová světla, zvýšit svoji pozornost a plně se věnovat řízení. Používání předepsaného osvětlení na vozidle v případě zhoršené viditelnosti, za deště, mlhy nebo sněžení má svoje pravidla. Motorové vozidlo musí mít za jízdy rozsvícena obrysová světla a potkávací světla nebo světla pro denní svícení. Vozidlo musí mít za jízdy při snížené viditelnosti rozsvícena obrysová a potkávací nebo dálková světla. Přední světla do mlhy smí řidič užít jen za mlhy, sněžení nebo hustého deště. Zadní světla do mlhy musí řidič za mlhy, sněžení nebo hustého deště užít vždy. Světla nesmí být zakryta nebo nadměrně znečištěna. Řidič, který za snížené viditelnosti má nesprávně osvětlené vozidlo, se dopouští dopravního přestupku, za který může být uložena pokuta až do výše 1 500 korun. Velice opatrně by se měli řidiči chovat při předjíždění a v mlze raději vůbec nepředjíždět. Mohlo by se totiž stát, že se nestačí včas a bezpečně zařadit před předjížděné vozidlo a pak hrozí velké nebezpečí čelního střetu s protijedoucím vozidlem. V mlze je také mnohem obtížnější orientace, řidič může snadno přehlédnout dopravní značku nebo minout odbočku. Řidiči se také mohou orientovat podle vodorovného dopravního značení sledovat střední dělící pruh, protože při jízdě těsně při pravém okraji vozovky hrozí nebezpečí, že se tam může objevit chodec, cyklista, odstavené vozidlo nebo jiná překážka. Dojde-li při jízdě v mlze k poruše vozidla, doporučuje se dojet pokud možno na parkoviště nebo zastavit zcela mimo silnici. Pokud to není možné, měl by se řidič snažit odstavit vozidlo co nejvíce vpravo na krajnici, na dálnici v odstavném pruhu a měl by nechat rozsvícená světla včetně mlhových, zapnout výstražné světelné zařízení a umístit v předepsané vzdálenosti výstražný trojúhelník. Mlha může výrazně znepříjemnit také jízdu na kole nebo chůzi chodcům. I pro chodce představuje podzimní počasí při zhoršené viditelnosti nebezpečí. Zvláště opatrní by měli být chodci při pohybu po komunikacích za soumraku a za svítání. Chodci jsou v silničním provozu ti nejzranitelnější. Vidět a být viděn, je základní pravidlo bezpečnosti na silnicích, které platí pro všechny účastníky silničního provozu. Za snížené viditelnosti platí dvojnásob. Reflexní prvek umístěný na viditelném místě musí mít každý chodec, který se za snížené viditelnosti pohybuje po silnici, na níž není chodník ani veřejné osvětlení. Podzimní období je rizikové i pro cyklisty. Přibývá případů, kdy cyklisté nejsou dostatečně anebo vůbec osvětleni a nepoužívají ani reflexní prvky. Cyklisté musí dbát na to, aby jejich kolo mělo řádné vybavení. Vybaveno musí být vpředu odrazkou bílé barvy, vzadu odrazkou červené barvy, oranžovou odrazkou na obou stranách pedálu a na paprscích kol. Přední bílá odrazka a zadní červená odrazka může být nahrazena odrazovými materiály umístěnými na oděvu či obuvi cyklisty. Oranžové odrazky na pedálech mohou být nahrazeny světlo odrážejícími materiály umístěnými na obuvi nebo v jejich blízkosti a oranžové odrazky na paprscích kol mohou být nahrazeny odrazovými materiály na bocích kola nebo na bocích plášťů pneumatik či na koncích blatníků nebo bočních částech oděvu cyklisty. Za snížené viditelnosti musí být navíc jízdní kolo vybaveno světlometem svítícím dopředu bílým světlem. Pokud je vozovka dostatečně a souvisle osvětlena, může být světlomet nahrazen svítilnou bílé barvy s přerušovaným světlem. Vzadu musí být jízdní kolo vybaveno svítilnou červené barvy. Zadní svítilna může být kombinována se zadní odrazkou červené barvy a může být nahrazena svítilnou s přerušovaným světlem červené barvy.
Tyršova 1001
592 31 Nové Město na Moravě
- IČ: 00372854
- DIČ: CZ00372854
- Datová schránka: zdcsqvm
- Registrační značka:: OÚ 3714-1491