Diskuze o parkování

Rubriky: Noviny
Kryštof Benoni  Sdílet článek na nebo

Jak se bude parkovat v Novém Městě na Moravě?

Diskuze o parkování

Městská rada nedávno rozhodla, že prozatím nebude prodlužovat smlouvy na vyhrazené parkování před bytovými domy v Novém Městě a uzavírat nové. Zároveň požádala dopravní komisi o projednání možnosti změn v organizaci parkování. V některých částech města si totiž obyvatelé trvale stěžují na nedostatek parkovacích míst. Parkoviště jsou často přeplněná a vyhrazená místa zůstávají někdy prázdná. 

Problém s parkováním přitom zřejmě není vždy způsoben nedostatkem parkovišť v širším okolí zatížených ulic. Místa chybí spíše přímo před některými konkrétními domy. Takový problém lze dnes vidět například na ulici Budovatelů. Parkoviště před vysokými domy jsou kompletně plná, za domem, na Masarykově, je přitom vyhrazena polovina parkoviště pro bezplatné stání a je zde volno. Podobně je tomu i na Hornické, kde je před některými domy plno a ve spodní části se místo najde.

Problém v této oblasti je ještě o něco větší v normálních časech, kdy jsou otevřeny Městské lázně. Návštěvníci často stávají právě na Budovatelů a odjíždějí kolem deváté hodiny večer. S podobnými problémy se potýkají lidé například na Radnické. Zde řadu míst obsadí zaměstnanci provozoven a institucí sídlících na náměstí. Výhodou je, že tato auta odjíždějí již v průběhu odpoledne. Dostatek volných míst je na Makovského, ale to je samozřejmě pro lidi z Radnické nepohodlné. 

Návštěvníci nemocnice komplikují život lidem bydlícím na Pavlovově, Žďárské a Mendlově. I zde by byl zřejmě dostatek míst pro místní, ale situace se zhoršuje v průběhu denních směn nemocnice.K výraznému zlepšení došlo v minulosti na Starém sídlišti a v poslední době i na Tyršově ulici. Pomoc byla vždy prostá – vybudování nových parkovacích míst. Nová místa budou vznikat i do budoucna. Například na ulicích Mendlova a Budovatelů. Aut přibývá a bez rozšiřování parkovacích kapacit se neobejdeme. Vše však nová parkoviště nevyřeší. Ulice totiž nejsou nafukovací a před některé domy se prostě víc míst nevejde. Lidé nejsou připraveni zaparkovat několik desítek, nebo dokonce stovek metrů od domu a dojít pěšky. Někteří ani nemohou. Pro staršího nebo hůř pohyblivého člověka to může být skutečný problém. Chtít pak po mladších a pohyblivějších, aby byli sami od sebe vstřícní a tolerantní, je nereálné.Dnes je možné v každé lokalitě rezervovat 25 % míst k zpoplatněnému státní pro místní obyvatele. Kapacita je však vyčerpána, a další zájemci tak nemohou být uspokojeni. Pokud by byl počet těchto míst navýšen například na 50 %, bylo by možné uspokojit víc žadatelů o placené stání, ale ještě více to zhorší situaci všech ostatních. V jiných městech tuto situaci řeší například rezidentním parkováním. To má výhodu, že se týká všech obyvatel dané lokality. Na vyhrazených místech mohou stát jen lidé, kteří v daném místě bydlí. Nevýhodou je, že nemají garantované konkrétní místo, ale jen právo v ulici parkovat. Rezidentní parkování lze samozřejmě kombinovat i s časově omezeným státním přes den nebo s částmi ulic určenými k volnému parkování. Možností je víc. Podle starosty města by mělo být letošní jaro věnováno diskuzím o tom, zda současný systém měnit, případně jak. Diskuze by měla probíhat formou anket, a pokud to bude možné, tak i při setkáních přímo v dotčených ulicích.