Železniční trať slaví kulaté výročí. V plánu je její elektrifikace
Ve středu 18. června to bude přesně 120 let, kdy do Nového Města přijel první vlak.

Od 23. června roku 1905 pak na železniční trati mezi Žďárem nad Sázavou a Tišnovem začal pravidelný provoz, který trvá dodnes. Stále jde přitom o důležité spojení, které využívají nejen místní, ale také turisté. Nejvytíženější úsek představuje cesta mezi Novým Městem a Žďárem nad Sázavou. Významu regionální trati si je vědoma také Správa železnic, která každoročně investuje do její modernizace. Nejinak tomu bylo i letos, kdy probíhaly práce na jednotlivých mezistaničních úsecích. „Jejich cílem je zvýšit bezpečnost a zajistit provozuschopnost této železniční dopravní cesty,“ uvedl mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda. Několik týdnů stál provoz mezi Novým Městem a sousední Bystřicí. Opravovaly se přejezdy poblíž zastávky Rovné–Divišov, dále nedaleko Rozsoch a poté přímo v Rozsochách. Na zastávce Rovné–Divišov bylo také modernizováno nástupiště. Obnovou v uzavřené části trati prošlo i šest propustků i samotné koleje. „Celkové náklady na práce prováděné v rámci této výluky činí přibližně 50 milionů korun,“ vyčíslil Gavenda. Na letošek plánuje Správa železnic i výměnu zabezpečovacího zařízení v našem městě. „Stavba si v této stanici vyžádá pouze krátkodobá omezení dopravy. Její dokončení je plánováno na konec letošního roku,“ popsal mluvčí. S další výlukou se pak cestující setkají na jednokolejce letos na podzim. Od 29. září do 23. října nebudou vlaky jezdit mezi Tišnovem a Bystřicí. V loňském roce byly na trať nasazeny nové vlaky. RegioNovy jsou nahrazovány moderními soupravami RegioFox. Dobrou zprávou je i to, že ani do budoucna by regionální trať neměla stát stranou zájmu. Správa železnic počítá s dalšími úpravami a investicemi. A rozhodně nepůjde o drobné. „Aktuálně se na této trati také připravuje zavedení evropského zabezpečovače ETCS s předpokladem dokončení do roku 2028. Ve střednědobém horizontu se pak počítá i s elektrizací celé trati,“ doplnil Gavenda. Investice do oprav a modernizace železniční trasy vítá vedení našeho města. „Pro nás je to velmi důležitá a klíčová trať. A kdyby došlo v budoucnu k jejímu posílení a elektrifikaci, byli bychom za to moc rádi,“ poznamenal novoměstský starosta Michal Šmarda. Při přípravě této stavby ale radnice zároveň chce prosazovat i některé své záměry a návrhy na změny. „Přímo ve městě bychom uvítali například rekonstrukci a rozšíření železničního viaduktu,“ zmínil starosta. Otcem trati zvané Horka byl doubravnický rodák, vrchní inženýr a podnikatel železničních staveb Osvald Žitovský. První práce na stavbě této trati byly zahájeny 30. června roku 1903. Celkové náklady na dvaašedesát kilometrů dlouhou trať byly vyčísleny na téměř osm milionů korun a byla poslední budovanou částí spojnice mezi Brnem a tehdy Německým, dnes už Havlíčkovým Brodem.
Tyršova 1001
592 31 Nové Město na Moravě
- IČ: 00372854
- DIČ: CZ00372854
- Datová schránka: zdcsqvm
- Registrační značka:: OÚ 3714-1491